Strona główna

Szukaj ogłoszenia:
Szukaj pracy/pracodawcy
Dopisz ogłoszenie:
Dam pracę
Szukam pracy
Porady:
  • Adresy urzędów pracy na Podbeskidziu
  • Podstawowe sposoby szukania pracy
  • Jak napisać własne ogŁoszenie
  • Schemat listu motywacyjnego
  • Rozmowa kwalifikacyjna
  • O co możesz zapytać potencjalnego pracodawcę
  • Życiorys czyli CV (curriculum vitae)
  • 25 wskazówek dla osób szukających pracy
  • Przykład listu motywacyjnego
  • ŻYCIORYS czyli CV (curriculum vitae)

    To jedna z pierwszych informacji, która posłuży do wstępnej oceny Twojej osoby i zakwalifikowania do rozmowy z Tobą.

    Twój cel to zainteresować pracodawcę Twoimi kwalifikacjami, doświadczeniem zawodowym, osobowością. Dlatego przedstawiając siebie w życiorysie pamiętaj: kto jest adresatem Twojej oferty i jakiej poszukujesz pracy!

    Istnieje wiele sposobów redagowania CV, jednak najważniejsze jest, aby było ono logiczne i w przystępnej formie.

    Co powinno się znaleźć w CV:

    • podstawowe dane osobowe
    • wykształcenie

    Należy podać pełną nazwę szkoły i/lub uczelni wraz z wydziałem, kierunkiem oraz ewentualną specjalizacją. Kolejne uczelnie/szkoły wpisujemy w porządku odwrotnie chronologicznym, tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni, a kończymy na szkole średniej. Dodatkowo można zamieścić nazwy głównych przedmiotów w całym toku nauki.

    Doświadczenie zawodowe - tutaj należy umieścić:

    • pełną nazwę firmy, w której pracowałeś,
    • jaka to firma oraz miejsce działalności firmy,
    • jakie zajmowałeś stanowisko,
    • zakres obowiązków, za które byłeś odpowiedzialny,
    • można podać nazwy ważniejszych projektów, w których brałeś udział.

    Kolejne stanowiska wpisz w porządku odwrotnie chronologicznym (od ostatnio wykonywanej pracy do pierwszej).

    Osiągnięcia

    Celem tej części jest zaprezentowanie, w krótkim opisie, Twoich osiągnięć.

    Języki

    Określ stopień, w jakim znasz dany język, ewentualnie jakie egzaminy już zdałeś (np. TOEFEL itp.)

    Umiejętności

    Np. obsługa komputera - i wymieniasz, jakie programy jesteś w stanie obsługiwać

    Zainteresowania

    Nie zawsze konieczne, ale warto umieścić. Przykładowo mogą to być: teatr, film, muzyka itp. Tylko uwaga: jeśli film to konkretnie jaki np. filmy s-f, jeśli literatura to też konkretnie np. literatura faktu. Zainteresowania posiadają
    olbrzymią wartość dla niektórych pracodawców. Kandydat piszący, że interesujesię np: filmem, muzyką i książkami tak naprawdę nie interesuje się niczym!

    Wszystko to, co jeszcze może być dla Ciebie istotne

    Zanim zaczniesz pisać CV:

    • zdobądź jak najwięcej informacji o przedsiębiorstwie/firmie, w której chcesz się zatrudnić;
    • jeśli to możliwe porozmawiaj z nowo zatrudnionymi pracownikami - mogą być źródłem cennych informacji na temat procesu rekrutacji;
    • dokonaj samooceny (czasem to jest właśnie najtrudniejsze) i zastanów się jaki kandydat jest najbardziej pożądany przez pracodawcę;
    • zorganizuj fakty i dokumenty;
    • zastanów się, które fakty mają największe znaczenie dla pracodawcy;
    • przemyśl sposób wyrażania faktów;
    • napisz szkic i opracuj go językowo;
    • zredukuj wszystko, co jest nieaktualne;
    • zredaguj całość graficznie.

    Jak powinno wyglądać poprawne CV:

    • piszemy go na białym papierze formatu A4
    • jego objętość to maksimum 2 strony maszynopisu (nie więcej!) powinien mieć logiczną i uporządkowaną strukturę
    • powinien być czysty, komunikatywny i estetyczny
    • należy go pisać pod kątem pracy, o którą właśnie się starasz
    • nie należy w nim kłamać, ale można nie pisać o wszystkim (życiorys to nasza reklamówka - powinien podkreślać atuty, ale atuty prawdziwe)
    • bądź konkretny, używaj zwięzłych zdań
    • CV piszemy w pierwszej liczbie osoby pojedynczej
    • piszemy nie tylko o zajmowanych stanowiskach, ale i o obowiązkach
    • istotne jest podkreślenie w nim doświadczeń i zainteresowań związanych z pracą
    • ważne jest przyjęcie pozytywnego doświadczenia - zaznacz swoje osiągnięcia, używaj czasowników, które podkreślają to, co robiłeś - patrz lista umiejętności
    • zawsze sprawdzaj błędy (ortograficzne i językowe)

    Czego należy unikać w życiorysie:

    • pomijania istotnych informacji takich jak wykształcenie, kluczowi pracodawcy itp;
    • stosowania subiektywnej charakterystyki własnej osoby np. opisywania własnej charyzmy, zdolności przywódczych i interpersonalnych - zamiast zamieszczania takich stwierdzeń trzeba znaleźć fakty, które potwierdzą to same za siebie;
    • stosowania wyrażeń żargonowych;
    • podania błędnego nazwiska adresata, jego stanowiska, adresu lub kodu pocztowego;
    • pomyłki w nazwie stanowiska, o które się ubiegasz;
    • stosowania słownictwa negatywnego lub obniżającego własną wartość;
    • odnoszenie się do siebie w trzeciej osobie np. "Jan Kowalski jest charyzmatycznym liderem...";
    • używania następujących słów: charyzma/charyzmatyczny, lider, wyzwanie - szczególnie wtedy, gdy tak określasz to, czego poszukujesz;
    • opisywania siebie w sposób, w jaki pisze o sobie każdy, np. "zorientowany na handel", "z dużymi umiejętnościami interpersonalnymi", "dobry członek zespołu", "z dużymi umiejętnościami komunikowania się".
    • Najczęściej spotykane błędy w CV:
    • bardzo długi opis odbytych szkoleń - jeśli jest zbyt długi można pomyśleć, że autor sam wątpi w swoje kwalifikacje;
    • "dziury" w chronologii, zwłaszcza jeśli w taki czy inny sposób autor CV usiłuje je "zatkać". Wszystkie luki w Twojej karierze zawodowej - na przykład przerwa spowodowana urlopem macierzyńskim, urlopem zdrowotnym lub innym tego typu wydarzeniem - powinny być wyjaśnione w sposób bezpośredni i pozytywny;
    • długa lista gustów, zainteresowań, hobby, itd. osobistych - tyle zainteresowań pozazawodowych może sugerować, że autorowi CV nie pozostaje zbyt wiele czasu na aktywność zawodową;
    • dużo nieprecyzyjnych sformułowań w rodzaju "znajomość w dziedzinie..", "uczestnictwo w..";
    • CV "gadżet", przypominające wyglądem śpiewnik wiktoriański (w kolorze, ilustrowane, stylizowane, rysunki); ważna jest treść życiorysu, forma powinna być standardowa i prosta - druk wytłuszczony, kursywę lub podkreślenia należy stosować bardzo oszczędnie. I żadnych informacji nie podawać WIELKIMI LITERAMI!;
    • CV stare, byle jakie, poskreślane, poprawiane, zbyt generalne, nie przystosowane do stanowiska, o które autor się ubiega, źle skonstruowane itd.